Om framtiden

2009-12-28

Nu tror jag att jag har kommit på hur jag vill göra i framtiden. Jag vill börja plugga, iallafall hellre än att jobba. Det är något som gör att jag drar mig för att börja jobba igen och det är för att jag hellre vill plugga. När jag gick ut gymnasiet var jag sjukt trött på skolan och ville absolut inte plugga vidare direkt men nu, tre år senare, känner jag att det är dags. Jag vill kunna kalla mig någonting, ha en titel. Visst, jag gick media-foto och kan väl kalla mig fotograf om jag vill men det kan ju vem som helst också göra. Jag vill läsa något som intresserar mig, något jag brinner för och något som jag verkligen kan se mig själv arbeta med resten av yrkeslivet.

Man kan ju se på det genom olika ögon. Jag ville inte plugga vidare, jag ville ha kul. Och jag har haft väldigt, väldigt kul också. Jag får lite ångest över att jag isåfall kommer vara hela 26 år när jag är färdigpluggad men min kära vän Elin sa såhär: "Mimmi, du har haft kul, gjort det som så många vill, rest mycket, jobbat och nu ska du kanske börja plugga. So what om du är 26 år när du är klar? Jag började plugga direkt efter gymnasiet, jag kommer vara klar när jag är 24 men DÅ vill jag göra de kul sakerna DU gjort."

Ja och visst har hon rätt? Hon kommer vara lika gammal när hon har gjort sitt roliga, bara att vi har gjort det i omvänd ordning. Egentligen spelar det ju ingen roll vilket man gör först, eller hur? Och jag menar inte att 26 år är gammalt. Det är bara det att jag alltid tänkt mig att jag skulle ha barn och så runt 23, 24-årsåldern men som det ser ut nu, kommer det inte att hända. Inte planerat, om man säger så. Så ska jag plugga så är tiden inne nu, innan man börjar tappa minnet och sitt läshuvud.

Och vad är väl 3 år när man har hela FYRTIOTVÅ ÅR kvar innan man går i pension. Om man vill bli något så är tre år ingenting. Jag tänker inte gå och vantrivas och ångra mig i 42 år att jag aldrig utbildade mig till det jag verkligen ville bli den där gången när jag var 22 år. Aldrig! Det är inte värt det.

Det känns så skönt att min Henrik står bakom mig. Han tycker absolut att jag ska börja plugga och utbilda mig till det vad jag vill bli innan det är, så att säga, too late.

Nu tänker jag såhär, det vore perfekt med ett säsongsjobb som startar i mars/april och som pågår till augusti och efter det börjar jag plugga. Jag vill förresten, för er som undrar, plugga något inom Arbetsvetenskap och Personalvetenskap. Det finns en hel del olika sådana program i Skåne/Halland och jag ska läsa på lite mer om dem olika innan jag bestämmer mig helt. Jag är fan lite rädd för att gå på högskola, jag har ingen aning om hur någonting fungerar men jag antar att det är det minsta bekymret man kan ha och att allting kommer efter hand.

Ja vi får väl se vad som händer men nog fan ska det bli lite ordning på mig också en vacker dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0