Merry KNÄCK-mas

2009-12-22


Har precis bakat godaste knäcken! Läste någonstans att allt handlar om exakt rätt mängd ingredienser samt att rätt temperatur är a och o. Om man dessutom rostar mandeln i en torr stekpanna cirka 5-10 minuter blir det extra gott. Och ja, ta mig fan, idag har jag gjort den godaste knäcken jag någonsin gjort. Läs och lär:

Knäck, 45-50 stycken:

- 2 dl vispgrädde
- 2 dl strösocker
- 2 dl ljus sirap
- 1 msk smör
- 1 dl skållad, hackad och rostad mandel


Gör såhär:

1. Placera ut knäckformar på en bricka.

2. Häll grädde, sirap och socker i en kastrull. Sätt på medelvärme och låt det koka upp, rör om hela tiden med en träslev. Sänk värmen lite så att knäcken bubblar lite stillsamt.

3. Koka tills smeten är 120 grader. Har man ingen termometer så tog jag tiden, det tog 45 minuter att uppnå 120 grader.

4. Lyft kastrullen från värmen och tillsätt en matsked smör och rör om.

5. Häll över knäcksmeten i ett litermått med pip eller en tillbringare som tål värme. Häll knäck i formarna, fyll på med hackade mandlar och låt svalna.



Nu ska jag göra en till sats fast denna gången chokladknäck. Då tillsätter man bara 2 matskedar kakao i smeten. Jag tänkte toppa dessa med hackade pistagenötter istället för mandel.

Smask, smack, smäck och så var tanden väck. Här är det ljuvliga godiset - som är tandläkarens extraknäck...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0