Jobba i Danmark?

2009-12-14
Jag är ju inskriven på Arbetsförmedlingen i Båstad för att kunna få A-kassa. När jag var där senast gjorde vi upp en sån handlingsplan och det bestämdes att jag kunde klara min jobbsökning på egen hand. Hur som helst, i Båstad finns det ju knappt några jobb såhär års och det vet väl vem som helst. På sommaren kryllar det av jobb i en sådan sommarstad men på vintern är här stendött.

Därför började denna handledare babbla på om att jag kunde söka mig till Danmark, där fanns gott om jobb och bla bla bla... Men alltså, så desperat är jag inte än. För det första har jag jäkligt svårt för danska, jag fattar ingenting! Inte för att jag inte är villig att lära mig men jag menar, det klart att jag kan fixa mig ett jobb här i Skåne/Halland. Kanske inte direkt men så småningom. Jag hade inte sagt nåt om jag bodde i Malmö där de bara åker över en bro och sedan är i Danmark men jag har inte lust att pendla fyra timmar om dagen, aldrig! Såhär får man väl egentligen inte säga, då kan man bli av med sin a-kassa, men det är ju för fan löjligt. Tycker inte ni det? De kan väl inte halvt tvinga folk att jobba i ett annat land heller?

Det finns en massa städer här omkring där jag kan jobba. Båstad, Ängelholm, Halmstad, Laholm, Helsingborg, Åstorp... ja, you name it! Ska jag åka ända till Köpenhamn kan jag ju lika gärna pendla till Lund eller nåt. Jag menar bara att jag hade mer förstått om de hade uppmanat en till att vara öppen för att söka jobb i hela Skåne län. Men Danmark var att ta i, tycker jag...

Än så länge har jag bara sökt ett jobb. Jag har ju nyss flyttat hit och har precis börjat landa lite. Nu i början tänker jag bara söka de jobb jag verkligen kan tänka mig. Har jag inte fått något efter flera, flera månader får jag ju ta vilken skit som helst sålänge men jag tycker inte att jag behöver det än. Det tycker inte Henrik heller för vi klarar oss gott och väl som vi har det ekonomiskt och jag vet hur jäkla viktigt det kommer vara för mig att verkligen trivas på min nästa arbetsplats.

Efter alla helger ska jag ta tag i jobbsökandet på allvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0